Sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttöönotto
Kanta-palveluiden liittymisvelvoitteen takarajaan aikaa
Palvelumme sosiaalihuollon organisaatioille
Suunnittelu
Suunnittelu
Projektijohtaminen
Projektijohtaminen
Koulutus
Koulutus
Mistä lähteä liikkeelle?
Olemme koostaneet alle toimenpidelistan palveluntuottajien tueksi sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttöönottoon.
Suunnittele ja aikatauluta
Selvitä ja suunnittele seuraavat asiat:
- Kenelle tuotatte palveluita, eli ketkä ovat rekisteripitäjiä?
- Miten rekisterinpitäjät ovat aikatauluttaneet käyttöönoton?
- Tukeeko asiakastietojärjestelmänne Kanta-palveluita?
- Tukeeko asiakastietojärjestelmänne tuottamienne palvelutehtävien rakenteisia asiakirjoja
Mikäli organisaationne hoitaa käyttöönoton ilman ulkopuolista tukea, on käyttöönottoon hyvä varata useampia kuukausia työaikaa.
Käyttämällä HyväSOTE:n tukipalveluita saadaan käyttöönotto vietyä läpi muutamassa viikossa.
Hanki toimikortit ja kortinlukijat
Kanta-palveluiden kanssa asiakastietojärjestelmiin kirjautumisessa käytetään toimikortteja. Toimikorttityyppi riippuu käyttäjän koulutuksesta:
- ammattikortit rekisteröidyille sote-ammattilaisille
- henkilöstökortit sote-henkilöstölle, jotka eivät ole rekisteröityjä ammattilaisia
- toimijakorit organisaation muille toimikorttia tarvitseville henkilöille
Kaikki toimikortit ovat voimassa 5 vuotta. Ammattikortit ovat ammattilaisten omistamia kortteja ja henkilöstö- ja toimijakortit organisaation omistamia kortteja.
Lisätietoa löytyy Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilta
Päivitä tietoturvasuunnitelma
Kanta-palvelut mahdollistavat pääsyn jatkossa laajasti kansalaisten sosiaali- ja terveystietoihin. Osana Kanta-palveluiden käyttöönottoa organisaation on päivitettävä tietoturva- ja tietosuojasuunnitelmansa vastaamaan kulloinkin voimassa olevia vaatimuksia. Tietosuojasta huolehtiminen on jatkuvasti työtä vaativa prosessi joka kannattaa antaa ammattilaisten hoidettavaksi.
Tutustu HyväSOTE:n tietosuojapalveluun ja varmista organisaatiosi varautuminen ja käyttäjien osaamistason ylläpitäminen
Tee liittymisen toimenpiteet
Varsinainen Kanta-palveluiden käyttäjäksi liittyminen tapahtuu kanta.fi-sivuston ohjeiden mukaan. Liittyminen koostuu:
- Kanta.fi extranet tunnusten luomisesta
- Kanta-liittymishakemuksen täyttämisestä
- Käyttöönottokokeen suorittamisesta
Käyttöönottokokeen suorittamisen jälkeen organisaationne on täyttänyt lakisääteisen velvoitteensa ja on valmis aloittamaan Kanta-palveluiden hyödyntämisen.
Kouluta käyttäjät
Kanta-palveluiden käyttöönotto muuttaa toimintatapoja sote-palveluissa. Henkilökuntanne tarvitsee koulutusta ja tukea:
- Kanta-palveluiden käytössä ja tiedonhallinnassa
- Rakenteisten asiakirjojen käytössä
- Tietosuojaan liittyvistä asioissa
Riittävä ja ajantasainen koulutus on edellytys onnistuneelle palvelutuotannolle ja merkittävä tekijä henkilöstön tyytyväisyydessä.
HyväSOTE tuottaa osallistavaa, henkilöstön tarpeet huomioivaa koulutusta, joka varmistaa osaamisen jatkossakin muuttuvassa toimintaympäristössä.
Palvelupakettimme palveluntuottajille
Kanta-paketti
Kanta käyttöönoton ohjaus- ja tukipalvelu-
Vakioitu käyttöönoton sisältö ja aikataulu
-
Sähköposti- ja puhelintuki
-
Useiden palveluntuottajien yhteiset tapaamiset
Kanta-paketti sisältää tarvittavat toimenpiteet Kanta-palveluiden käyttöönottoon nopeimmillaan kahden kuukauden aikataululla.
Kanta-paketti plus
Kokonaispaketti Kanta käyttöönottoon-
Vakioitu käyttöönoton sisältö
-
Räätälöity aikataulu
-
Sähköposti- ja puhelintuki
-
Palveluntuottajan omat tapaamiset
Kanta-paketti plus sisältää tarvittavat toimenpiteet Kanta-palveluiden käyttöönottoon nopeimmillaan muutamassa viikossa.
Kanta-paketti räätälöity
-
Tarvekartoituksen perusteella tehtävä tarjous
-
Räätälöity käyttöönoton sisältö ja aikataulu
-
Sähköposti- ja puhelintuki
-
Palveluntuottajan omat tapaamiset
-
Projektinhallinta
Kanta-paketti räätälöity sisältää käyttöönoton kokonaisprojektin johtamisen laajemmissa kokonaisuuksissa, sekä tilanteissa joissa aikataulu on erityisen tiukka.
Varaa maksuton alkukartoitus
Yhteistoiminta hyvinvointialueet ja palveluntuottajat
Hyödyntääkseen näitä mahdollisuuksia tulee hyvinvointialueiden ottaa kokonaisvaltaisesti sote-palveluiden tiedonhallinta hallintaansa ja ohjata palveluntuottajien tiedonkeräämistä määrätietoisesti kohti entistä tehokkaampaa ja parempaa palveluohjausta ja vaikuttavaa asiakaskokemusta.Meiltä löytyy osaamista sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttöönotosta jo useiden kymmenien projektien verran ja voimme auttaa hyvinvointialueita ja palveluntuottajia toimimalla linkkinä eri toimijoiden välillä.
Tiesitkö, että palveluntuottajien kannattaa jo liittyä Kanta-palveluihin, vaikka osalla hyvinvointialueista ei vielä ole käyttöönottoaikatauluja
Palveluntuottajille on tärkeää valmistautua Kanta-palveluiden käyttöönottoon ennakoivasti, vaikka kaikki hyvinvointialueet eivät ole vielä tehneet päätöksiä tai määritelleet aikarajoja.
Laadukas tieto on avain onneen tekoälynkin kanssa
Tekoälystä ja tekoälyn hyödyntämisestä puhutaan sosiaali- ja terveyspalveluissakin tällä hetkellä paljon. Toimiakseen tekoäly tarvitsee taustalle laadukasta, tasalaatuista ja riittävän monipuolista aineistoa rakenteisessa muodossa. Kanta-palvelut tarjoavat tähän hyvän alustan.
Sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttöönotot hyvinvointialueilla etenevät, tiedonkulussa tunnistettu haasteita.
Me HyväSOTE:lla pystymme auttamaan palvelunjärjestäjiä sekä palveluntuottajia. Pyrimme kaikki valtakunnallisesti samaan lopputulokseen ja teemme kaikki yhteistä asiakokonaisuutta. Keskittämällä informaatiota ja tiedonkeruuta meidän tehtäväksemme kaikki säästävät kustannuksissa ja työajassa.
Oletko valmis ottamaan riskin siitä miten lakia tulkitaan?
Kanta-palveluita on käytetty Suomessa 14 vuotta, ja niiden käyttöä kehitetään aktiivisesti koko ajan. Ne eivät siis ole katoamassa mihinkään. Päin vastoin, Kanta-palvelut tulevat laajenemaan kansallisesti
Osallistavalla käyttäjäkoulutuksella positiivista suhtautumista kirjaamiseen
Henkilökunnan koulutus ja osallistaminen takaavat sujuvan siirtymisen SHA / Kanta-palveluihin.
Kanta-palveluihin siirtyminen aiheuttaa varmastikin harmaita hiuksia organisaatioille, sillä kokonaisuus vaikuttaa suurelta ja useat toiminnot pitää synkronoida uudelleen. Henkilökunnan koulutus ja osallistaminen, sekä uusien toimintatapojen tuominen osaksi rutiinia kannattaakin aloittaa jo pikapikaa.
Tehokkuutta tiedonhallintaan SHA käyttöönotosta
Sosiaalihuollon kyselyissä nousee toistuvasti esiin haasteena tiedonkulku ja reaaliaikaisen tiedon puuttuminen niin palvelun järjestämisessä kuin toteutuksessa. Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston (SHA) käyttöönotto helpottaa asiakkaiden palvelutarpeen arviota ja palveluohjausta, kun kaikki eri toimijoiden tieto on saatavilla keskitetysti yhdestä paikkaa.