Sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttöönotot hyvinvointialueilla etenevät, tiedonkulussa tunnistettu haasteita. 

Kymenlaakson hyvinvointialue siirtyi lokakuun alussa neljäntenä hyvinvointialueena tallentamaan tietoa sosiaalihuollon asiakastietovarantoon II-vaiheen toiminnallisuuksia käyttäen. Hienoa!  

Keskusteluissamme eri hyvinvointialueiden lukuun toimivien palveluntuottajien kanssa nousee esille SHA käyttöönottojen tiedotus. Viestintä palveluntuottajien suuntaan on yksi lisätehtävä hyvinvointialueiden valtavassa työmäärässä ja haastavassa taloudellisessa tilanteessa resurssien löytyminen on hankalaa. Tämä vaivannäkö maksaa itsensä kuitenkin moninkertaisesti takaisin, kun palveluntuottajat eivät kysele asioiden perään yksi kerrallaan. 

Asiakastietolain muutos toukokuussa tehtiin, jotta hyvinvointialueet pystyvät rauhassa viemään asiakastietojärjestelmien uudistamisprojektinsa maaliin ja ottamaan asiakastietovarannon käyttöön kustannustehokkaasti ilman ylimääräistä työtä. Kahden vuoden määräajan siirtyminen kuluu kuitenkin nopeasti ja käyttöönottoa on mahdollista edistää jo ATJ kilpailutuksen ja käyttöönottoprojektin aikana.  

Toimenpiteitä, joita hyvinvointialueella voidaan toteuttaa, ovat toimintamallien kartoitus, tietomallien ja tiedonkeruun määrittely sekä asiakastietovarannon käyttöönoton aikataulutus ja suunittelu. Näistä kaikista on hyödyllistä viestiä palveluntuottajille, jotta myös he voivat reagoida merkittäviin muutoksiin rauhassa ja kustannustehokkaasti. Palveluntuottajat kaipaavat kuumeisesti tietoa, olkoonkin vaikka sellaista, jonka tarkkuus on vielä hehtaariluokassa.  

Me HyväSOTE:lla pystymme auttamaan palvelunjärjestäjiä sekä palveluntuottajia. Pyrimme kaikki valtakunnallisesti samaan lopputulokseen ja teemme kaikki yhteistä asiakokonaisuutta. Keskittämällä informaatiota ja tiedonkeruuta meidän tehtäväksemme kaikki säästävät kustannuksissa ja työajassa.  

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest