Kanta-palveluita on käytetty Suomessa 14 vuotta, ja niiden käyttöä kehitetään aktiivisesti koko ajan. Ne eivät siis ole katoamassa mihinkään. Päin vastoin, Kanta-palvelut tulevat laajenemaan kansallisesti ja kansainvälisesti eurooppalaiseen terveysdata-avaruuteen (EHDS).
Juridiseen tulkintaan erityisesti sosiaalihuollon asiakastietojen hallinnan ja tietojärjestelmien käytön osalta ei ole vielä tehty ennakkopäätöksiä. Ydinkohtina olevat asiakastietolain velvoitteet liittyen Kanta-palveluihin ja tietojärjestelmävaatimuksiin ovat edelleen hieman “häilyviä” kokonaisuuksia.
Keskusteluissa on ollut esillä turvasähköpostin käyttäminen tiedonsiirrossa palveluntuottajalta palvelunjärjestäjälle.
Lain kolmannessa luvussa tietojärjestelmä on määritelty seuraavasti:
“Tietojärjestelmällä ohjelmistoa, järjestelmää tai osajärjestelmää, jota valmistajan suunnittelemien ominaisuuksien mukaisesti on tarkoitettu käytettäväksi asiakasasiakirjojen sähköiseen käsittelyyn, asiakirjojen tallentamiseen valtakunnallisiin tietojärjestelmäpalveluihin tai valtakunnallisiin tietojärjestelmäpalveluihin liittämiseen tai jolla sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilö voi hyödyntää hyvinvointitietoja.
Sähköpostikin on sähköinen järjestelmä, jota käytetään asiakaskirjojen sähköiseen käsittelyyn, joten tulevaisuudessa voidaan tulla tulkitsemaan, että se ei täytä lain vaatimia määrittelyitä. Lisäksi sähköposti kulkee julkisen verkon kautta, ja vaikka se olisikin salattu, se ei täytä asiakastietolain vaatimuksia tietojen sähköisestä käsittelystä. Tästä syystä salattukaan sähköposti ei ole mahdollinen asiakirjojen jatkuvaan käsittelyyn.
Kaikilla sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajilla tulee olla käytössään tarkoitusta varten kehitetty ja sertifioitu asiakas- ja / tai potilastietojärjestelmä viimeistään 1.9.2026. HyväSOTEn asiantuntijoiden tuella voit valita teille sopivan järjestelmän / järjestelmät.