Ensimmäisenä on todettava, että elämme innostavaa aikaa tarkasteltaessa asiaa sote-tiedonhallinnan näkökulmasta. Kansallisesti yhteisten tietovarantojen käyttöönotto Kanta-palveluina, siirtyminen rakenteisiin kirjausmalleihin ja tekoälyn hyödyntämisen mahdollisuudet maalaavat kuvaa, jossa tietojärjestelmätoimittajien lempislogan, “Vapauttaa aikaa asiakkaalle!”, on aidosti lähempänä kuin koskaan.
Kansallisen muutoksen taustalla on tarve tehostaa sosiaali- ja terveyspalveluiden tuotantoa, eli hillitä alati kasvavia kustannuksia. Jotta tähän tarpeeseen pystytään tiedon avulla ottamaan kantaa, tarvitaan halki Suomen kerättävää tasalaatuista, samalla tavoin tuotettua tietoa. Rakenteisten asiakirjamallien käyttöönotto tarjoaa hyvät lähtökohdat tekoälyavusteisen kirjaamisen kielimallien kouluttamiseen, kunhan rakenteet saadaan kyllin laajasti käyttöön.
Ilman riittävän laajaa tietopohjaa, tekoälysovellusten käyttöönotosta on haastavaa saada todellisia hyötyjä. Mielestämme kansallisen tiedonhallinnan suhteen ohjauksen tulisi olla nykyistä yhtenäisempää ja asetettujen tavoitteiden viestiminen konkreettisemmin.
Siirryttäessä katsomaan asiaa yksittäisen hyvinvointialueen näkökulmasta pätevät lähtökohtaisesti samat lainalaisuudet: tarve tuottaa sote-palveluita kustannustehokkaasti ja laadukkaasti. Hyvinvointialueiden tapauksessa tieto ja tiedonhallinta ovat huomattavasti monisyisempiä kokonaisuuksia, kun hyvinvointialueen lukuun palveluita tuottavat yksityiset toimijat otetaan mukaan tiedonkäsittelyyn. Tässä tilanteessa tiedon eheys, yhtenäisyys ja käytettävyys ovat entistäkin kriittisempiä tekoälypohjaisien sovellusten hyödyntämisestä puhuttaessa.
Me HyväSOTE:lla autamme sote-organisaatioita määrittelemään tiedonkeruun prosesseja, jalostamaan tietoa ja hyödyntämään tekoälypohjaisia ratkaisuja toimintojen tehostamisessa.