Tiedonhallinta ja resurssointi
Tiedonhallinta tulee olemaan lähivuosina yksi tärkeimmistä kehityksen kohteista sosiaali- ja terveyspalveluissa. Me HyväSOTE:lla autamme palvelunjärjestäjiä ja palveluntuottajia määrittämään tiedon tarpeellisuuden sekä hyödyntämään kerättyä tietoa toiminnassaan
Tiedonhallinta sosiaali- ja terveyspalveluissa
Tiedonhallinnan kannalta tärkeää on tiedon:
- luottamuksellisuus
- eheys
- käytettävyys
Hyvät käytänteet ja rutiinit lisäävät henkilökunnan tyytyväisyyttä, ovat tehokkaita ja tuovat kustannussäästöjä.
Sosiaali- ja terveyspalveluissa tiedonhallinnasta määräävät:
- asiakastietolaki
- Valvira ja THL asetuksin ja määräyksin
Vastuu näiden määräysten noudattamisesta on kullakin palvelunantajalla itsellään.
HyväSOTE™ tiedonhallinnan palvelut
Autamme asiakkaitamme tiedonhallinnan kehityksen kaikissa vaiheissa.
Tiedon ja tiedonkeruun määrittely
Kerätyn tiedon jäsentäminen
Jäsennetyn tiedon hyödyntäminen
Oletko valmis ottamaan riskin siitä miten lakia tulkitaan?
Kanta-palveluita on käytetty Suomessa 14 vuotta, ja niiden käyttöä kehitetään aktiivisesti koko ajan. Ne eivät siis ole katoamassa mihinkään. Päin vastoin, Kanta-palvelut tulevat laajenemaan kansallisesti
Älä tule paha sote, tule #HyväSOTE
Sosiaali- ja terveysministeriön johtama SOTE-tekoälyn ekosysteemi aloitti tänään melkoisella kick offilla. Avoin infotilaisuus keräsi lähes 500 asiasta kiinnostunutta henkilöä julkiselta, yksityiseltä ja kolmannelta sektorilta. Vaikka
Osallistavalla käyttäjäkoulutuksella positiivista suhtautumista kirjaamiseen
Henkilökunnan koulutus ja osallistaminen takaavat sujuvan siirtymisen SHA / Kanta-palveluihin.
Kanta-palveluihin siirtyminen aiheuttaa varmastikin harmaita hiuksia organisaatioille, sillä kokonaisuus vaikuttaa suurelta ja useat toiminnot pitää synkronoida uudelleen. Henkilökunnan koulutus ja osallistaminen, sekä uusien toimintatapojen tuominen osaksi rutiinia kannattaakin aloittaa jo pikapikaa.